Blogger templates

«Τον δε φόβον ημών ου μη φοβηθώμεν ουδ' ου μη ταραχθώμεν, ότι μεθ' ημών ο Θεός»

Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2012

Το θεολογικό περιεχόμενο και νόημα της Κυριακής ημέρας, κατά τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη (3).


«Ε. Η Κυριακή είναι μία, καθώς την ονομάζει ο Μωυσής· ‘’και εγένετο εσπέρα και εγένετο πρωί ημέρα μία’’‘’Ημέραν μίαν της εβδομάδος, ήτις και Κυριακή καλείται’’, γράφει χαρακτηριστικά ο Γρηγόριος ο Παλαμάς, ‘’δια το ανατειθειμένην είναι τω Κυρίω, κατ’ αυτήν αναστάντι εκ νεκρών'’. Ονομάζεται ‘’μία’’ εξ αιτίας της μοναδικότητας της ημέρας της εκ του μη όντος δημιουργίας, επίσης διότι κατά μοναδικό τρόπο ευλογήθηκε από τον Θεό, διότι είναι πασών των άλλων ημερών υπερέχουσα, ‘’δια τον Κύριον, ου και εστίν επώνυμος’’.

ΣΤ. Η Κυριακή είναι εικόνα και προοίμιο του μέλλοντος αιώνος. Ο Μ Βασίλειος, απορώντας γιατί ο Μωυσής την ονόμασε ‘’μία’’ και όχι ‘’πρώτη’’, λέγει σχετικά· ‘’ινα ουν προς την μέλλουσαν ζωήν την έννοιαν απαγάγη, μιαν ονόμασε του αιώνος την εικόνα, την απαρχήν των ημερών, την ομήλικα του φωτός, την αγίαν Κυριακήν, την τη αναστάσει του Κυρίου τετιμημένη’’. Και ο Γρηγόριος Παλαμάς, πλατύνοντας θεολογικά τη θέση του Μ Βασιλείου και αναδιατυπώνοντας τη γνωστή εκ της πατερικής παραδόσεως εσχατολογική αναγωγή, αναφέρεται συγκεκριμένα εις ‘’την καινήν και πρώτη απασών ημέραν, ην ημείς μεν Κυριακήν καλούμεν, ο δε Μωυσής ου πρώτη αλλά μίαν προσηγόρευσεν, ως των άλλων υπερεξηρημένην και προοίμιον ούσα της του μέλλοντος αιώνος μιας και ανεσπέρου ημέρας’’.

Ζ. Η Κυριακή τόσο πολύ υπερέχει του Σαββάτου, όσο υπερέχει η αλήθεια και η τελειότητα σε σύγκριση με την  αρχή και τον τύπο και τη σκιά, κατά τον Γρηγόριο Παλαμά, για τον λόγο αυτό οι Χριστιανοί ‘’ουκέτι σαββατίζομεν, αλλά κατά Κυριακήν ζώμεν’’».

(Από το βιβλίο του αρχιμ. Ν. Σκρέττα, ‘’Τα προνόμια της Κυριακής’’)